onsdag 4. januar 2012

Til Louis Braille!

Gratulerer med dagen, Louis Braille!

På denne dagen, for 203 år siden, ble et stort menneske født. Skjønt; han var nok ikke så veldig stor, men her er det altså ikke snakk om fysisk størrelse, men stor evne til å gjøre livet stort og betydningsfullt for andre mennesker.

For dere som ikke vet det, er Louis Braille oppfinneren av blindeskriften (punktskriften). Han har som dere sikkert forstår bursdag i dag. Selv om han ikke er blant oss lenger, fortjener han all heder og ære.

Louis Braille var bare 16 år da han fant opp en metode for å gjøre det mulig for blinde å lese. Denne metoden gjorde det også enklere å trykke tekst, noe som førte til at kunnskapsnivået økte betraktelig. Vi var avhengige av andre mennesker for i det hele tatt å kunne ta del i det som skjedde rundt oss hvis vi ville henge med i det som var viktig.

Det tok mange år før dette fantastiske mennesket fikk den hederen og æren han fortjener. I dag er det mange arrangementer der hans oppfinnelse blir hedret. Cirka 5 millioner mennesker kan ha nytte av den utrolige oppfinnelsen, men dessverre er det ikke tilfelle. En stor del av dem som trenger det kan ikke ta punktskriften i bruk for å tilegne seg kunnskap på lik linje med andre mennesker.

Jeg er blant dem som har vært så heldig å få punktskriften inn i livet veldig tidlig. Den har fulgt meg opp gjennom årene, og kommer med stor sikkerhet til å gjøre det til den dagen jeg trekker mitt siste sukk. Den har gitt meg muligheten til å ta del i alt som skjer på lik linje med andre rundt meg. Kombinert med ny teknologi kan jeg og mange andre gjøre akkurat de samme tingene som våre venner og bekjente. Dere aner ikke hvor utenfor vi hadde vært om vi ikke kunne gjort alle disse tingene.

En viktig del av vår verden handler om å ta utdanning. Jeg kan med usvikelig sikkerhet forsikre dere om at jeg ikke kunne innlatt meg på noe slikt uten Louis Brailles punktskrift. Det finnes ingen adjektiv som er gode nok til å beskrive punktskriften. Derfor prøver jeg ikke en gang. Jeg kan likevel si at jeg vet at jeg ikke hadde vært der jeg er i dag uten punktskriften. Min verden er i aller høyeste grad formet av den.

Derfor vil jeg avslutte dette innlegge med å takke deg, kjære Louis Braille! Jeg vil takke for at du gir livet mitt innhold i form av kunnskap som jeg kan ha nytte av hele livet. Du har gjort det mulig for meg å lese fantastiske bøker. Du har også gjort det mulig for meg å nedtegne dette og mye, mye mer!

Nok en gang: Gratulerer med dagen! Jeg er sikker på at du sitter der oppe og smiler fornøyd når du får høre at tusenvis av fingre stryker over opphøyde, logiske punkter.

1 kommentar:

  1. Hurra for deg, Mirnesa! Og selvfølgelig for Louis Braille!

    Eli

    SvarSlett